Ohlédnutí za 22. ročníkem Febiofestu

přidáno: 3. 4. 2015 15:41, autor: Logos, gay křesťané
Stalo se již tradicí, že mezinárodní filmový festival Febiofest nabízí ve své sekci Jiný břeh novinky ze světa filmů s LGBT tematikou. Letošní výběr překvapil svou pestrostí, neboť čtrnáct promítnutých snímků pocházelo z deseti zemí světa – od Chile až po Itálii. Pokud bychom pak sledovali samotné filmové příběhy, ocitli bychom se ještě dále – např. v Rusku a svým způsobem i v Číně. Bylo možno vidět jak bláznivou americkou komedii o matce, která touží mít ze svého syna gaye, tak též umělecký, místy až pornografický mexický film o samotě a neschopnosti vytvořit si funkční vztah.

Jako věřícího gaye mě pak zaujal italský film Tmavší než noc z roku 2014. Vypráví příběh čtrnáctiletého chlapce Davida, žijícího v sicilské Katánii. Jeho dětství ovlivňuje jednak dospívání v přísně katolickém prostředí, kterou vede dominantní otec, jednak pozvolné uvědomování si vlastní jinakosti, odlišnosti, kterou však musí David před okolním světem, zvláště pak před otcem, skrývat. Když se pak otec dozví o Davidově tajné skrýši, kde jsou ukryty tak trochu výstřední snové poklady, jeho svět fantazie, nechá chlapce vyšetřit lékařem. Za účelem přetvoření zženštilého kluka v pravého muže nutí otec násilím syna podstoupit léčbu. Než aby David přišel o svůj svět, o svou individualitu, identitu, uteče z domu a začíná žít na ulici – v partě prostitutů, transvestitů, pasáků… Snaží se zachovat svou dětskou nevinnost, ale zároveň žít své ideály, svou přirozenost. Jenže i život na ulici má svá pravidla, která nutí Davida dělat kompromisy a čím dál více jej svazují do nesvobody. Zaslepenost fanatického otce je střídána neomezenou vládou pasáků, gangů, policajtů, ale i obyčejného hladu. Vlastní Davidův život náhle přestává mít sám o sobě hodnotu.

Je smutné, že i v současné době je aktuální výše uvedené téma trestání jinakosti ve jménu náboženství, víry. Je smutné, že i dnes mnoho rodičů nepřijme fakt, že jejich dítě je lesba nebo gay. Je smutné, že i v dnešní době představitelé křesťanských církví deformují mladé gaye a lesby pohádkami o nutnosti léčby jejich „nemoci“, jak k tomu např. vyzývá kniha Gabriely Kuby s názvem Globální sexuální revoluce, v současnosti tolik přijímaná a citovaná např. v katolickém prostředí. V uplynulých dnech jsme vstoupili do tajemství Kristova zmrtvýchvstání, jeho vítězství nad smrtí, nad naším hříchem. Toto vítězství nám přineslo absolutní, dokonalou svobodu. Kéž by v každodenní realitě našich životů poznal filmový hrdina David ve své rodině lásku, která vychází z Kristova daru svobody. I dnes je třeba stále se modlit za všechny, kteří zaslepeni svým strachem touží všechny kolem sebe vlastnit, svazovat, umlčet.

Radek Šoustal
Comments